Önskeinlägg: Fototips - Macro och närbilder

I min frågestund fick jag en fråga om hur jag fotade bilderna nedan på snöflingorna som jag hade i min förra header. Så här kommer ett inlägg för er som är intresserade av att fota närbilder.

- Först ... - 
Många tror att det är svårt och krångligt att fota närbilder. Men när jag fotade bilderna ovan gjorde jag inget speciellt! Jag använde mig av mitt macroobjektiv, gick riktigt nära, hade ställt in en stor bländare och knäppte bilden. Svårt? Nej, det är det inte. Nu ska jag ge er lite tips på hur ni kan göra och ska tänka. :')

- Utrustningen -
Objektiv
Egentligen behöver man inte ha något speciell utrsutning, men det är klart att resultatet ofta blir bättre om man har utrustning anpassad för macro. Jag har sådan tur att jag har en fotointresserad pappa som redan hade en macroobjektiv när jag köpte min kamera, så då kan jag låna det när jag fotar macro. 

Gillar man att fota och speciellt macro så tycker jag absolut att man ska fundera på om man ska köpa en macoobjektiv. Det är himla skoj att ha ett! Skillnaden mellan ett vanligt objektiv och ett macro är ofta närgränsen - alltså hur nära man kan gå motivet och fortfarande få skärpa och ibland också bländaren. Det är bländaren som bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in i kameran och hur skärpedjupet i bilden blir - alltså hur suddig/skarp bakgrunden blir. För macrofotografering vill man ha en stor bländare för att få en suddig bakgrund. (Läs mer här..)
 ----

Själv har jag Tamron 90mm f/2.8 Di MacroDetta objektivet är ett mycket populärt macroobjektiv som jag har sett hos många fotobloggare och fotografer. Det blir fina bakgrunder och bokeh, och bilder över huvudtaget. Enda nackdelen är väl då att jag inte kan använda autofokuset på min kamera, utan jag måste fokusera manuellt. Men det gör inte så mycket. Innan jag köpte mitt 50mm så använde jag detta objektivet till allt möjligt eftersom det är så ljusstarkt. Jag hade det till porträtt, hästar, djur, macro och natur. Det funkade bra till det mesta faktiskt!. Även Nikon har ju släppt ett macroobjektiv det senaste som är rätt billigt, hört från några att det ska vara bra. Surfa runt lite så hittar ni massor av info, fråga andra fotobloggare som har macroobjektiv om vad dem tycker osv för att få veta mer om ni funderar på att köpa.

Close-Up filter
Ett annat tips om man inte vill lägga pengarna på ett objektiv är att köpa ett close-up filter. Det flyttar närgränsen på objektivet så att man kan komma närmare, vilket gör det jättebra för macrofotografering. Finns i olika "styrkor" och kostar ofta under 100-lappen - alltså riktigt prisvärt. Kolla in här till exempel

Stativ
Vill man kan man använda stativ, inget jag brukar göra. Men när man ska så nära så gör minsta lilla skakning att bilden hamnar i oskärpa. I alla fall när man som jag måste fokusera manuellt. Därför kan det ju vara smart att använda stativ så att bilderna blir skarpa!

- Inställningarna -
Bländaren
När man fotar macro tycker jag (alla tycker olika) att man ska ha en suddig bakgrund, det är liksom det som känns som macro, haha.. ;) För att få det ska du ha så stor bländare som möjligt. Står ofta som tex. f/4 på kameran. På mitt objektiv är största bländaren 2.8, så den brukar jag använda. (Kom ihåg detta: Stor bländare = litet tal = mycket ljus = suddig bakgrund - liten bländare = högt tal = mörkare ljus = skarpt över hela bilden)

Slutartiden
Slutartiden är hur snabbt kameran ska ta bilden. Jag föredrar snabba tider eftersom det då blir indre rörelseoskärpa.

- Ljuset -
Det är viktigt att tänka på att ha bra med ljus. När man fotar riktigt nära så blir bilderna lätt rätt mörka, i alla fall inomhus. Så leta upp en plats med bra ljus och utnjytta dig av det! Det är riktigt fint att fota macro i morgonsol eller kvällssol!

- Motivet -
De flesta tycker inte att det är kul att kolla på en grå gren mot en grå himmel = inte så intressant. Leta upp roliga motiv. Jag gillar att ha lite kontraster i macrobilder. Är det bleka och tråkiga färger blir inte bilden så rolig. Så leta upp en bra bakgrund som gör sig bra mot motivet. Tänk också på att ha ett roligt eller häftig motiv. Smöflingor kan vara riktigt häftiga på nära håll, även inuti blommor, insekter osv. 

- Kreativitet -
Kom ihåg: var kreativ! Testa nya inställningar, nya vinklar, nya motiv osv.

Hoppas ni lärde er något eller blev lite inspirerade och hoppas att du fick svar på din fråga Cajsa! :') 

Har du frågor är det bara att ställa! Lycka till! :D

Publicerat: 2013-02-27 - 17:25:00  •  Kategorier: Foto, Foto - Djur, Foto - Makro, Foto - Natur, Foto - Vinter, Fototips

Kommentarer
Innan du kommenterar:
FOTO OCH DESIGN
- Alla bilder är fotade utav mig om inget annat anges, så stjäl inget! (Meddela mig gärna om du ser bilder eller annat av mig hos någon där de inte borde vara.)
- Jag fotograferar med Nikon D3100
- Jag redigerar i Lightroom 2 och Photoshop CS4 Extended
- Jag har under lång tid gjort designer och du kan läsa mer om det i menyn till vänster. Dock gör jag inga just nu!

KONTAKT
- Vill du kontaka mig? Mejla till fridaz.lindqvist[snabel-a]gmail.com

ÖVRIGT
- Jag gör inga Bloglovinbyten, följer de bloggar jag tycker är intressanta.
- Ja, jag kan ibland göra länkbyten med bloggar jag tycker är värda att göra länkbyten med
- Du får gärna länka till fototävlingar
- "Allt bra?"-kommentarer besvaras inte då jag alltför många gånger märkt att personerna inte alls är intresserade utan bara vill ha besökare. Läs inlägget så får du nog svar!

Alisha:

Du tar så fina bilder! :D

2013-03-09 | 22:20:51
Bloggadress: http://alishasfoto.blogg.se

Frida • 16 • Göteborg
1998 föddes en tjej vid namn Frida. Jag är en glad person som lever för hästarna, familjen och vännerna. Jag har ett stort intresse för foto och design som märks väl i bloggen.

Fotar med: Nikon D3100
Favoritobjektivet: 50mm f/1.8G
Bloggar om: Foto, vardag, hästar, design
Kontakt: fridaz.lindqvist[snabel-a]gmail.com

Läs mer om...
... mig
... min kamerautrustning
... min fotohemsida
... mitt fotosamarbete

Follow on Bloglovin

finns även här

bloggdesign
Gör ej designer för tillfället.

Länkbyten

övrigt

Bloggranking