Fråga om objektiv

Jag har flera objektiv, men det jag skulle tipsa mest om är mitt Nikkor 50mm 1.8G (finns ungefär likdant till Canon också om det är det du har). Jag tipsar om detta objektivet eftersom det funkar till allt, är grymt prisvärt och för den låga bländaren. ♥ 

Motiv osv:
Ända sedan jag köpte det i december är det i stort sett det enda objektiv jag använt. Det funkar så grymt bra till alla slags bilder; vardag, porträtt och hästar tex. Det enda man får tänka på är att närgränsen är 45 cm, alltså det kan inte få fokus närmare än 45 cm från motivet. Ett minus är att jag kan uppleva autofokusen lite seg ibland, medan den i vissa fall kan vara jättesnabb. Oftast är det det senare alternativet. 

Priset:
När jag köpte det kostade det 1600 ungefär. Grymt pris tycker jag! :')

Bländaren:
Vet man inte så mycket om bländare/slutartid/iso osv. kan ni läsa lite mer här. Men det som många alltså gillar med det här objektivet är att det har en låg bländare. Det betyder att det kan släppa in väldigt mycket ljus, då får man en mjuk och suddig bakgrund. Detta är perfekt till porträtt. Men objektivet funkar även bra i tex. ridhus eftersom det då som sagt är ljusstarkt och till vardagsbilder.

Olika typer av bilder, alla tagna med objektivet:

Publicerat: 2013-05-22 - 13:07:00  •  Kategorier: Foto, Foto - Djur, Foto - Hästar, Foto - Människor, Foto - Porträtt, Fototips, Tips

Kommentarer
Innan du kommenterar:
FOTO OCH DESIGN
- Alla bilder är fotade utav mig om inget annat anges, så stjäl inget! (Meddela mig gärna om du ser bilder eller annat av mig hos någon där de inte borde vara.)
- Jag fotograferar med Nikon D3100
- Jag redigerar i Lightroom 2 och Photoshop CS4 Extended
- Jag har under lång tid gjort designer och du kan läsa mer om det i menyn till vänster. Dock gör jag inga just nu!

KONTAKT
- Vill du kontaka mig? Mejla till fridaz.lindqvist[snabel-a]gmail.com

ÖVRIGT
- Jag gör inga Bloglovinbyten, följer de bloggar jag tycker är intressanta.
- Ja, jag kan ibland göra länkbyten med bloggar jag tycker är värda att göra länkbyten med
- Du får gärna länka till fototävlingar
- "Allt bra?"-kommentarer besvaras inte då jag alltför många gånger märkt att personerna inte alls är intresserade utan bara vill ha besökare. Läs inlägget så får du nog svar!

Frida • 16 • Göteborg
1998 föddes en tjej vid namn Frida. Jag är en glad person som lever för hästarna, familjen och vännerna. Jag har ett stort intresse för foto och design som märks väl i bloggen.

Fotar med: Nikon D3100
Favoritobjektivet: 50mm f/1.8G
Bloggar om: Foto, vardag, hästar, design
Kontakt: fridaz.lindqvist[snabel-a]gmail.com

Läs mer om...
... mig
... min kamerautrustning
... min fotohemsida
... mitt fotosamarbete

Follow on Bloglovin

finns även här

bloggdesign
Gör ej designer för tillfället.

Länkbyten

övrigt

Bloggranking